På den regniga fredagen då min sambo var för trött för att skjutsa mig till en badplats tog jag en långpromenad med grannhunden Markus. Det är inte så ovanligt att folk pratar med en när man går med en hund, men tjejen som vi pratade med i fredags var en speciell händelse. Anledningen att hon stannade var nämligen att hon ville ge mig creds för att ha uppfostrat hunden så bra. (Markus är ju grannens hund, men jag tränar med honom varje gång vi är ute.) Enligt henne syns det att jag och Markus har en fin kontakt och att han verkligen vill lyssna på mig. Tjejen hade något slags hundtränarutbildning och hade hållit lydnaskurser själv samt tävlat med sin egen hund på hög nivå, så vi tog åt oss hennes ord, jag och Markus. Vi stod och pratade i 75 minuter i regnet och det kom fram till att förutom en likadan hundsyn har vi andra saker gemensamt också (bland annat har hon också precis startat en blogg). Så vi bytte nummer. Och idag bad jag henne att bli min assistent när jag skulle bada i Fatburen.

Jag hade med mig grannuhunden Maddox som jag brukar på tisdagar. Vi promenerade hemifrån till Tyresö slott genom Alby friluftsområde och såg hästar, kor och får på fina blomsterängar på vägen. Vi stannade varken i Albybadet eller i Gimmerstabadet som så många andra hade gjort idag, eftersom vi skulle träffa hundtränartjejen på Café Notholmen vid Tyresö slott. Efter att ha ätit en extremt dyr sallad (130 spänn plus 25 för Colan och 25 för kaffet) promenerade vi en kilometer till Fatburen där jag skulle bada. Det var inte helt enkelt, Fatburen är nämligen en mycket grund, max tre meter djup och dessutom en väldigt liten sjö, strandlinjen är bara drygt en kilometer. Detta gör att det växer grejer överallt: vass, alger och näckrosor till exempel. Idealisk för fiske, mindre lämplig för bad. Det finns ingen egentlig badplats och sjöns västra ände är väldigt igenväxt, bilden är tagen från Gimmerstahållet.

IMG_3815.jpg

Sjöns östra sida kantas av Brakmarsvägen som just nu är en stor byggarbetsplats, kommunen bygger en större väg samt bättre vatten- och avloppsledningar till Raksta. Vägen går över en några meter lång bro över sjön, och bakom Brakmarsvägen finns en liten damm och ett vattenfall, Follbrinkströmmen, som rinner till Östersjön vid Tyresö slott.. Follbrinkströmmen har använts till olika verksamheter sedan medeltiden, men idag är den välskyddad från nyfikna blickar bakom en tät buskage. 

IMG_3823.jpg

Var kommer vattnet ifrån då när Fatburen bara är en pytteliten sjö? Från Albysjön, dessutom påstår elaka tungor att Fatburen bara är en vik av Albysjön. Till Albysjön rinner vattnet från Tyresö-Flaten genom Wättingeströmmen i Nyfors, till Tyresö-Flaten kommer vattnet från Långsjön genom Gammelströmmen, till Långsjön kommer vattnet genom Gudöån från Drevviken. Typ. 

Det finns ett fiske- och hundbadställe i Fatburen som jag valde som badplats. Bottnet såg ut så här.

IMG_3852.jpg

Man kunde gå till vattnet från en klippa och slippa trampa på andra växter än alger. Det ser ut som om man går på vattnet, eller hur? Vattnet kändes så gott som nykokt, synd bara att det fanns så mycket växter ( som vi alla vet älskar stora gäddor sådana ställen). Vattnet var bara 1-1,5 meter djupt. Så när jag fastnade i näckrosorna under badturen blev jag inte ett dugg rädd för att drunkna. Tur att jag bara tänkte på att jag bottnar hela tiden och inte på att hur äckligt det hade varit att vara tvungen att sätta sina fötter på bottnet... fy rys!

IMG_3835.jpg

IMG_3849.jpg

Jag hade så gärna badat tillsammans med Maddox, men han vågade inte. Först sedan när jag redan hade klätt på mig igen ville han bada. Typ 15 gånger. 

IMG_3866.jpg