Huvudattraktionen i Tavastehus är naturligtvis Tavastehus slott som är känd av alla i Finland. Varje finländare har således åtminstone sett bilder på min sjö nummer 25, Vånå, eftersom sjön omger slottet från två sidor. Slottet är byggt någon gång i slutet av 1200-talet och har fungerat som skydd mot attacker från öst i hundratals år. Ursprungligen byggdes slottet som en gränsslott efter Birger Jarls korståg till Tavastland, men på 1500-talet ändrade Gustav Vasa slottets huvudsakliga uppgift och den blev att samla in skatt. Genom århundraden har slottet fungerat som ett hovslott också och kändisar som Gustav  II Adolf har besökt det. 

Slottet har också fungerat som spannmålsförråd och bageri och som fängelse, den senare uppgfiten blev slottet av med först på 1950-talet när det nya fängelset byggdes bredvid slottet. Tavastehus är ju också väldigt känd i Finland som fängelsestad, speciellt som kvinnofängelsestad, och nuförtiden är fängelsebyggnaden bredvid slottet ett fängelsemuseum när fängelset har än en gång flyttats lite längre bort. 

Nära slottet ligger också ett gammalt regemente som nuförtiden är ett museum det också. Slottet, fängelsemuseet, militärmuseet och Tavastehus stads historiska museum tillsammans bildar alltså en mycket sevärd historisk attraktion vars centralpunkt naturligtvis är slottet. I år räckte inte tiden till för att besöka slottet, men fina badbilder blev det med slottet i bakgrunden. Det är nästan omöjligt att misslyckas med bilder på den här badstranden...

IMG_4987%5B1%5D.jpg

Det finns en allmän badplats med brygga och till och med ett litet omklädningsrum precis mittemot slottet, förmodligen för att erbjuda fin badutsikt. Annars är inte badplatsens läge speciellt ideal, järnvägen ligger precis bredvid och både person- och godståg går tätt och åker fort. Järnvägen är den från Helsingfors och norrut och det finns ingen tunnel under järnvägen, vilket enligt mig är en skandal. Det är flera barn som badar på stranden och som alltså måste gå över järnvägen, nu badade vi tillsammans med tre barn. För ett par år sedan var min syster på ett tåg som körde på en liten pojke precis här vid badstranden. Med tanke på det är det bara en liten minus för badplatsen att det är ganska bullrigt när tågen kör förbi.

IMG_4991%5B1%5D.jpg

Vill man simma är bryggan bra och det finns mycket öppet vatten, och visst är det lite speciellt att simma mot ett medeltida slott. Vattnet är lagom klart men ganska brunt, lite rostfärgat. Och svalt som det nu brukar vara på den här sommaren, men när man går i känns det inte speciellt kallt längre. Än en gång fick jag visa för barnen hur man går in i kallt vatten. Ändå kan jag inte låta bli att undra hur barn kan bada så himla länge, som om de inte alls kände någon kyla? Jag kanske badar i kalla vatten, men jag kommer upp långt före mina läppar blir blåa och innan jag skakar så att jag inte kan tala...

Vånå slutar på "å" pä svenska eftersom sjön är tydligen en hybrid mellan en sjö och en älv. För enkelhetens skull räknar jag den som en sjö på min lista så som jag räknade Fatburen också (#6). 

Finland är ju ett land av hundratusetals sjöar och det märks genast i min badblogg. Alla tre sjöar där jag har badat här i Tavastehus ligger inom en 3-kilometersradie från centrum. Och det finns fler sjöar inom den radien...

Till slut en bild från min syrras trädgård.

IMG_4949%5B1%5D.jpg