Under vår vistelse här i Bergslagen har vi bott i en by som heter Klockhammar mellan Närkeslätten och Kilsbergen. Klockhammar ligger väldigt bra till för den som är intresserad av skog och friluftsaktiviteter, byn ligger precis vid Kilsbergens fot, det börjar ett naturreservat 100 m ifrån stugan där vi bor till exempel. Tidigare har det funnits olika bergsbruksrelaterade näringar i byn som lite överallt här i trakterna, men det som fortfarande syns är en kvarn och tillhörande damm. Dammen är så pass liten att den inte kvalar sig som en sjö på min egentliga lista, och trots att kvarnuhuset står kvar och ser ut som vilket gammalt hus som helst syns inte hjulet. Det finns i och för sig en fin herrgård som tydligen odlar en egen äppelsort, klockhammarsäpple, men herrgården är ganska liten och jämfört med andra herrgårdar i andra byar här i trakterna är Klockhammars herrgård kanske inte ett tillräckligt skäl att besöka byn. Men byn är jättetrevlig! Och varför det (förutom läget så klart)? 

Jo, byborna har ansträngt sig och fixat en ypperlig badplats/solstrand/samligsplats i byns hjärta vid den pyttesmåa dammen. Mitt i den bergslagsidylliska byn finns en liten sandstrand, en stor bryggkonstruktion med två trappor, en jättestor gräsplätt, fotbollsplan, midsommarstång med mera! Dammen må vara liten, men enligt lokalbefolkningen är den 3,5-4 meter djup i mitten. Det går att hoppa från bryggorna alltså. 

Här en blid tagen från fotbollsplanen som ligger mitt emot badstranden på andra sidan dammen. Huset som syns i mitten är kvarnen.

IMG_4664%5B1%5D.jpg

Här en bild där bryggorna syns tydligare. Det går alltså att konditionssimma mellan de två, det kanske är 20 meter emellan? Här en närmare bild på bryggorna, dammen är inte mycket större än vad som syns i bilden.

IMG_4687%5B1%5D.jpg

Eftersom man inte får ta med sig hund till badstranden finns det en hundbad vid forbollsplanen, ungefär vid de två tallarna som syns till vänster i bilden. Där badade det en mycket badivrig hund med sin ägare. Jag tog en bild, men eftersom ägaren syns i ett ganska naket tillstånd i bilden låter jag bli att publicera den. Trots att ägaren skulle ha kunnat kvala in på Paradise Hotel med den kroppen...

Klockhammars midsommarstång finns alltså också vid dammen. 

IMG_4692%5B1%5D.jpg

Dagen var varm och nackdelen med Kvarndammsbadet är att det bara finns en skugga (av en stor björk, skuggan syns i bilden). Men kanske det aldrig blir så mycket folk på stranden att man inte skulle få plats i skuggan om man så vill? Under timmen som jag tillbringade på stranden var det kanske 10 personer som kom och gick, de flesta hade bara badkläderna på sig och en handduk på axlarna så jag antar att de kom från byn. Vattnet var mycket kallare än andra vatten där jag har badat sistone (16 grader på ytan) eftersom vattnet inte står stilla. Dammen är liten med vattnet strömmar, dammen får sitt vatten från bäckar från Kilsbergen. Lyckligtvis var dagen varm så att jag inte frös efter badandet och jag verkligen behövde svalkan! En trevlig badvakt (han badade inte själv, vaktade bara sina barn) agerade som min assistent så här finns en riktig badbild trots att jag var själv på stranden.

IMG_4685%5B1%5D.jpg

Jag är ingen solstrandsmänniska, men på den här stranden tillbringade jag alltså en hel timme. Tänk att hela det stora, trivsamma området är gjort av byföreningen i en by där det inte finns något annat än hus! Vilket arbete det måste läggas ner för att underhålla allt, inte minst att hålla undervattensväxtligheten borta från dammen. Och en "kiosk" hade dom också fixat, den var "öppen" när jag kom. Ett litet pentry i kvarnhuset där man kunde brygga kaffe/te för 25 kronor eller köpa glass som fanns i frysen tydligen. Ingen personal utan man skulle lämna pengarna på bordet. 

Det finns en stuga precis vid badstranden som jag genast skulle köpa om den fanns till salu. Det är den tyvärr inte, verkar som om någon bor där året runt. Stugan är ganska nära mitt drömhus i vilket fall, åtminstone utvändigt.

IMG_4673%5B1%5D.jpg

Stugan där vi bor nu är också relativt gullig, utvändigt...

IMG_4702%5B1%5D.jpg