Det var länge sedan jag uppdaterade bloggen sist, anledningen är dåliga datakommunikationer under semestern. Det var en plåga att slåss med internettäckningen i Grövelsjön i Idre, så jag uppdaterade bara en gång: Trängseldammen (#21), där vi hade stannat på vägen. Jag hade som mål att bada i en äktä fjällsjö på fjället Storvätteshågna, Santesontjärnen, men tyvärr ville vädergudarna inte släppa mig på en längre fjällvandring, så jag fick nöja mig med en lite lägre liggande fjällsjö, Grövelsjön, dit man kan åka med bil. Brr, vattnet var säkert lika kallt i vilket fall. 

Anledningen till att åka till Grövelsjön överhuvudtaget var att arbeta som funktionär på en mycket bra och professionellt ordnat orienteringstävling. När tävlingen var över den 3 juli gjorde vi en kortare fjällvandring (6 km) och det såg ut som om det skulle bli åska. Det blev ingen åska, när vi hade kommit ner till trädgränsen började solen skina och det blev en ordentlig värmebölja.Och vilken tur, vi råkade befinna oss vid en liten vattenpöl! Tyvärr var det bara högst 30 cm djupt, så jag kunde inte bada, men tänkte vada istället. Här håller jag på att ta steget ner till pölen. 

IMG_4825%5B1%5D.jpg

Ni ser att jag har redan böjt mig ner och känner efter en lämplig plats att sätta foten på. Sekunden efter att bilden togs sa min assistent: "Det är förresten jättedumt att gå ner, i värsta fall kan pölen vara en meter djupare än det ser ut och du sjunker i gyttjan." Men vad trevligt att han kom på det nu alltså!! Jag som var redan jättetaggad. Men jag skippade vadandet. Assistenten var så trött att han passade på att fjällsova en stund istället. Hmph.

Efter att vi hade kommit ner från fjället hämtade vi badkläderna från stugan och körde till själva Grövelsjön. De andra funktionärerna, som förresten var alla svennar, lovade att sätta på bastun så att jag skulle kunna värma mig när vi kommer tillbaka. Härligt! Värmebölja (dvs +11 grader) på fjällen, sola, bada och basta! 

1. Sola.

IMG_4867%5B1%5D.jpg

Sandstrand och allt.

2. Dokumentera knotten.

IMG_4870%5B1%5D.jpg

Ni som har en större än pytteliten skärm ser ju de där gråa punkterna på bilden. De är knott. De fanns överallt, assistenten som arbetar i skogen hela dagarna tyckte att de var så outhärdliga att han behövde ta en paus i fotograferandet under sessionen. Och jag, jag är ju från Finland.

3. Spring till vattnet, fort som sjutton.

IMG_4878%5B1%5D.jpg

Eller egentligen, först samla mod. Det går inte att beskriva hur kallt det var. Eller det går det förresten, det var ju +11 grader i luften och vattnet var *betydligt* kallare. Men det var det i Ältasjön (# 3) också, här var det ändå fint väder, fantastiskt vacker fjällutsikt, en fin sandstrand (utan badbrygga) och kristallklart vatten.

4. Simma!

IMG_4887%5B1%5D.jpg

Några meter blev det faktiskt. 

5. Upp ur vattnet, fort som sjutton.

IMG_4882%5B1%5D.jpg

Snacka om bortdomnad hud. Ja, snacka ni bara. Naturligtvis badade jag en gång till, simmade lite fler meter. Men det blev inte varmare i vattnet som man skulle kunna tro när man inte längre har känseln kvar i huden. Det rann en fjällbäck till sjön precis där jag badade och jag försökte stå där en stund. Kan vattnet vara minusgrader? Om ja, det var det i den där bäcken. 

+2 Nedre fallet, Grövlan

Jag visste att en varm bastu skulle vänta mig framme i stugan så naturligtvis struntade jag i risken att få dödsfeber och passade på att bada vid ett riktigt vattenfall på vägen tillbaka. Från Grövelsjön får sin början älven Grövlan som till slut blir Dalälven några älvar senare, och i Grövlan finns det fina små forsar. Som den här. 

IMG_4899%5B1%5D.jpg

Lite längre ner fanns älvens största vattenfall, Nedre fallet, där jag alltså badade. Så här fint var det:

IMG_4909%5B1%5D.jpg

Fallet ligger precis vid bilvägen till Grövelsjön och det finns en rastplats också. Älven används annars typ bara för fiske, men just här vid vattenfallet har det gjorts (jag tror att någon har varit dät och grävt lite för att göra platsen lite djupare) en badplats för bilder med en idyllisk bakgrund. Arrangören för orienteringstävlingen hade tipsat deltagare om den här badplatsen, men enligt hans egna ord inte trodde att någon skulle bada här på riktigt. Samtidigt med oss var det några turister som stod och tittade på forsen i sina täckjackor. De såg ärligt talat chockade ut när jag gick in i vattnet. Men vattnet var inte lika kallt som i Grövelsjön, eller kanske jag redan hade blivit bortdomnad i hela kroppen. I vilket fall var badplatsen fantastisk den också och jag hade gärna badat längre om assistenten inte hade lidit så av knotten.

IMG_4914%5B1%5D.jpg

När vi kom fram till stugan hade de andra funktionärerna redan badat bastu, så jag gick dit själv. Tog av mig kläderna, blötte håret och öppnade bastudörren. ...och en härlig het våg slog emot mig, NOT!!! Jag kände ingenting, bara djupkylan som hade smittat mig inombords. Men killarna sa ju att de hade bastat för 5 minuter sedan? Jag kastade vatten på aggregatet, men det kom ingen ånga. Fuktigt var det i bastun så det var tydligt att någon annan hade också kastat vatten lite hit och dit, och trots att jag inte hade glasögon på mig lyckades jag hitta en liten bastutermometer SOM VISADE +55 GRADER. Alltså, det finns människor som kallar +55 grader "en varm bastu"? Det behövs knappast någon förklaring för den som har vuxit upp med en bastu. Jag sköljdes av en besvikelsens våg som växte till stor irritation under de 20 minuterna jag stod under en varm dusch och försökte värma mig, en kroppsdel i taget, i onödan.

Det blev ingen avslutningsgrillkväll för mig med de andra vid elden, jag satt med täckjackan och dubbla byxor på inne i stugan och försökte värma mig, jag önskar jag kunde skriva "med en varm kopp te", men jag drack faktiskt öl. Jag liksom glömde, kanske medvetet, kanske inte, att alkohol sänker kroppstemperaturen. Men känslan är allt som räknas och när man känner sig varm, är man det.