I två och ett halvt år bodde jag på Ön i Mälaren, dvs. på Lilla Essingen. Strandlinjen är cirka 2,5 km och man kan bada nästan var som helst, men under min tid som Öbo badade jag noll gånger. Ett helgerån, säger min vän från Ön. Håller man på med konditionssimning är Lilla Essingen superpoppis dessutom, så frågan "var ska jag bada i Mälaren" var ingen fråga för mig.

Eller jo, det är en viktig fråga med tanke på att man måste ju ha badat i Mälaren som Stockholmare. Mälaren är Sveriges tredje största sjö, över 1000 kvadratkilometer stor, och den finns överallt i Stockholm. I väst når sjön ändå till städerna Eskilstuna, Västerås och Köping. Mälarens vatten rinner ut i Östersjön vid Strömmen och vid Slussen, vilken är en bekant plats för många finnar...

Essingeöarna är inte de enda öarna i Mälaren i Stockholms innerstad, också Kungsholmen, Riddarholmen, Långholmen och Reimersholme ligger i Mälaren. Södermalm, Gamla stan och Helgeandsholmen (där Sveriges riksdag ligger) ligger däremot mellan Mälaren och Östersjön. Också ön där jag bor nuförtiden, Sveriges tredje största ö, ligger mellan Mälaren och Östersjön. Vem vet vad ön heter? Ska vi ha en liten tävling i kommentarerna? Nähä, det är ändå ingen som kommenterar något så jag berättar direkt att nuförtiden bor jag på Södertörn som 450 000 andra Stockholmare. 

Min vän från lilla Ön besökte mig på den stora ön idag men hon var lite förkyld och trött. Då fick jag en idé: eftersom min sambo skulle skjutsa mig till en till badplats idag kunde han köra hem min vän så att hon slipper åka kollektivt på hemresan. Framme på Ön kunde jag då bada i Mälaren och min sambo kunde duscha i min väns dusch! (Han har en duschblogg, erikduschar.blogspot.com.)

Det ser varmt ut i bilden men det var kallt, kring 10 grader nu på kvällen. På väg till bryggan kommenterade en dam i dunjacka: "Det är ganska djärvt att bada nu..." Jag valde att gå och bada från bryggan där jag ibland satt och läste en bok när jag bodde på Ön. I bakgrunden syns Gröndal.

IMG_3682.jpg

Det har inte regnat så mycket under våren och sommaren hittills och vattennivån är låg. Bryggan är lite hög i vanliga fall också, men nu fick jag verkligen klättra ner till vattnet. Det var jätteläskigt att det var typ två meter upp till bryggan från vattnet, jag fick känslan att man liksom simmade under bryggan. Det var inte så lätt att klättra upp när man hade tappat känseln lite av det kalla vattnet (som ändå inte kändes lika kallt som imorse i Ältasjön).

IMG_3685.jpg

Jag klättrade upp och ner tre gånger i vilket fall och badade, lite skönt var det att få bada. Eller det var det inte förresten, jag var ganska rädd för att drunkna i det grumliga, djupa, kalla vattnet där båtar gjorde större vågor än vinden och det var så HIMLA HÖGT upp till bryggan. I badbilderna ser man att jag simmar hund, den simstilen som reptilhjärnan känner till. 

IMG_3699.jpg

Men efteråt kände jag mig mycket varm, precis som imorse och efter att jag hade badat i den isiga älven i Uleåborg. Dessutom kokade den snälla, sjuka Övännen te till mig under tiden min sambo duschade. Hon har en sådan här tavla på väggen. Jag har alltid tyckt om den förut, nu tyckte jag den bara var skrämmande.

IMG_3705.jpg