Arvika är en av Sveriges sjörikaste kommuner och det finns stora och speciellt små vattendrag överallt. På gårdagens korta skogspromenad gick jag förbi två, men eftersom det saknades lämpliga badplatser för den som är själv och ska dessutom ta bilder lät jag bli att bada. Men vattnet verkar vara väldigt klart i de flesta sjöar här och man får intrycket av att naturen är så *ren*. Gillar du natur, konst och hantverk, åk till Arvika! 

På min sista Arvikakväll var det dags att bada i de stora sjöarna Värmeln och Glafsfjorden. Jag hade egentligen bara velat bada i Värmeln och spara Glafsfjorden till sista morgonen, men min assistent krävde att om jag ville få skjuts till båda stränderna skulle jag bada i dem vid samma tillfälle. Men om man nu ändå håller på att göra en till swimming spree, skulle man då inte bada i Stora Gla också? Då hade man gjort en riktig "Swimming spree Arvika" och badat i De Tre Stora. Men 41 km till Glava var tydligen för långt bort till vår lilla bil. Lite stör det mig. Men å andra sidan, Värmeln och Glafsfjorden är Arvikasjöar med bergsutsikt.. Låt temat för det här inlägget vara utsiktsbadande.

#13 Värmeln

Vi åkte till Edane badplats, där utsikten är helt fantastiskt. Badplatsen ligger precis vid tätorten och är mera gjort för att bada än sola. Det finns en gräsmatta och sand vid stranden, men badplatsen är precis vid ett järnvägsspår. (Det var ett tåg som passerade när jag badade, jag vinkade till den men om någon vinkade tillbaka såg jag det inte.) Det var några andra som badade före oss och de beskrev upplevelsen som "iskall", men jag tycker nog att "kylig" vore ett bättre ord för min upplevelse. Mest på grund av vädret, det blåste lite kallt så att jag frös innan jag skulle till vattnet. Men när man sedan hade varit i vattnet ett tag kändes det inte längre så kallt.

IMG_4189%5B1%5D.jpg

Det fanns en brygga som ni ser, men utan trappa. Vi valde alltså promenera till vattnet. Erik badade också, tyvärr bara i 2 sekunder så att jag endast hann ta en bild. 

IMG_4192%5B1%5D.jpg

Jag som har sett flera säsonger av Top Model vet däremot att modellen ska erbjuda tillfälle till flera bilder och se ut som om hon inte alls fryser, oavsett hur obekväm plåtningen är. Tyvärr höll batteriet i min kamera på att ta slut så det blev inte så många bilder på mig heller. Här instruerar jag vilken bakgrund jag vill ha för bilderna.

IMG_4201%5B1%5D.jpg

Och här simmar jag fjärilssim. Eller försöker i alla fall. Jag är fullt medveten om att det ser ut som om jag håller på att drunkna. Men vi var ganska stressade på grund av att kamerans batteri höll på att ta slut så det finns liksom inte så många bättre simbilder. Man kan väl säga att plåtningen inte blev så bra. Men på Top Model får man bara lära sig hur man ska agera som modell, inte vad man ska tänka på när man plåtar själv...

IMG_4205%5B1%5D.jpg

Själva badplatsen var verkligen helt suverän för simning. En lång brygga bredvid för att skapa trygghet och jag rentav fylldes av ett hastigt lyckorus när jag höll på att simma bort från stranden och mot det öppna vattnet och bergen. Snacka om att känna sig ett med naturen. Vågorna hade format sanden på bottnet fint också, så här såg det ut överallt på botten.

IMG_4208%5B1%5D.jpg

Det här badet placerar sig lätt på min topp 5-lista (som jag i och för sig inte har, men om jag hade en så skulle badet i Edane i Värmeln komma med).

 

#14 Glafsfjorden

När jag hade trott att det inte är möjligt att toppa badutsikten i Värmeln kom vi till Ingestrandsbadet i Glafsfjorden. Okej, den här platsen är bäst för alla möjliga strandaktiviteter (förutom fotboll kanske). Mycket gräsmatta, stora sandstränder, en jättelång brygga med trappa och hoppmöjlighet, lagom mycket träd för att ge skugga till den som vill ha, camping nära, en kiosk, toaletter och kanotuthyrning likaså. Stor parkeringsplats och bussen gör förbi här och vidare till Arvika centrum. Och badutsikten är... ja, bäst. Nästan så att man tappar andan. Glafsfjorden är ju en väldigt vacker sjö, det har jag tyckt förut och jag har väntat på att få bada i sjön. Glafsfjorden är djupsinnig, lung och kunglig. Det känns att sjön vet att hon är en pärla.

IMG_4211%5B1%5D.jpg

Vattnet var en aning kallare än i Värmeln, och tjejerna som badade vid stranden vågade inte gå längre än att vattnet nådde till deras midja. Så jag hade lite press på mig att som lärare visa hur man bara går till vattnet, dyker och simmar tillbaka. Bryggan var superlång, kan den ha varit 100 meter? Lite skrämmande var det att bada så långt ute på sjön trots att det förmodligen inte var djupare än någon meter.

IMG_4213%5B1%5D.jpg

IMG_4216%5B1%5D.jpg

IMG_4217%5B1%5D.jpg

(Jag fick vatten i näsan.) Direkt efter jag hade kommit upp vågade tjejerna också bada, och när vi lämnade bryggan sprang de dit i sin tur och ropade "vi ska inte hoppa, vi ska inte hoppa!" till sin oroliga, påklädda mamma. 

Men de blåa bergen, kan ni tänka er hur magnifikt det var att bada där? Det var definitiv värt att dyka också, trots att jag fick skaka av köld en halvtimme efteråt. Första hjälpen är ju alltid nära i form av ett glas rödvin och en Indiana-pizza (utan kyckling, med räkor) på stans bästa pizzeria, Bristol. Och en varm assistent. <3