Igår var min första dag här i Arvika och medan Erik ritade karta i skogen utnyttjade jag och hunden Markus den soliga dagen genom att gå en 11 kilometer lång vandringsled. Leden, "Sotar Blixt-leden" går först till Gallberget, ett högt berg där det också finns en utsiktplats med grill, bord och bänkar. När jag tittar på utsikten över sjön Racken och nästan inga hus finns i sikte tänker jag på begreppet "värmländsk skog". Ahh. Som skogarna hemma på landet i Kuhmalax fast med (mycket) större berg och en del färre hus. I <3 skog!

IMG_4003%5B1%5D.jpg

Sotar Blixt-leden går alltså först uppför Gallberget och naturligtvis sedan ner. Leden går också uppför ett större berg, Rackstadberget, där utsikten tyvärr inte syns, skogen är så tät. Mellan bergen finns det en skogssjö, Agvattnet, där jag naturligtvis badade. Markus badade faktiskt också, oavsiktligt, när han försökte balansera på ett fallet träd och halkade ner med baktassarna i vattnet... Jag badade på fösta bästa plats vilket var tur eftersom just den här platsen visade sig vara den absolut bästa platsen för bad. Det fanns till exempel en lucka på cirka 3 meter mellan de fallna träden på botten. Förmodligen hade någon båtmänniska städat lite.

IMG_4040%5B1%5D.jpg

Bottnet bestod mest av stenar i olika storlekar och i oregelbundna former samt mindre grenar. Det växte någon slags osynlig alg på stenarna som var superhal. Vattnet var glasklart, men det var svårt att avgöra stenarnas exakta storlek och form genom den vågiga ytan och jag halkade flera gånger. Jag var jättesvettig efter att ha klättrat Gallberget upp och ner så det kändes helt underbart att bada i det varma men svalkande vattnet! Jag hade kunnat bada hur länge som helst egentligen, men vågde inte simma så långt ut med tanke på att det inte fanns en människa där och det flög flera trollsländor på sjön. Jag har tidigre lidit av trollsländefobi (på riktigt! Dom är jätteäckliga ju!) och även om jag nuförtiden tål dem någorlunda ville jag ändå inte ta risken att de hade kommit för nära, jag hade kanske fått panik och drunknat. 

IMG_4042%5B1%5D.jpg

Vattnet var nästan övernaturligt klart, om himlen inte hade speglats på det hade man sett mera av sådant här:

IMG_4045%5B1%5D.jpg

Agvattnet är en av de vackraste sjöarna på min lista. Den ligger i vildmarken och det finns inga sommarstugor vid dess stränder. Antagligen används sjön av fiskare eftersom det ändå fanns några båtar vid strandlinjen här och där. När vi gick runt sjön stötte vi på tre pyttesmå stugor, förmodligen någon slags jakt- och fiskestugor, varav två var övergivna och förfallna. En stuga var låst och hel och kunde lika gärna ha varit ett resmål för romantiska weekends, vad vet jag. 

IMG_4065%5B1%5D.jpg

Stugan var inte enbart för skogskarlar i vilket fall med tanke på vad som fanns på baksidan av dasset/utehuset.

IMG_4069%5B1%5D.jpg

Det gick att bada i stranden framför stugan också, men vattnet var grunt längs strandlinjen runt hela sjön (trots att sjöns djup egentligen är 15 meter) så att om man inte gillar att gå en bit i vattnet använder man kanske hellre det här:

IMG_4072%5B2%5D.jpg

Ett uppvärmt badkar med sjöutsikt, lyx! Visst är stugan som gjort för en bröllopsresa?