Tillbaka i Tyresö! Min syster är på besök från Finland. Vilken tur för mig, en ny, spännande badassistent! Jag lovade henne att ge henne fotocredsen: alla bilder är tagna av Paula. 

Igår tog jag och systrarna (än så länge bor min andra syrra här i Stockholm) en promenad i Judarskogen i Åkeshov, men JAG BADADE INTE I JUDARN. Det var dumt av mig. Men jag trodde faktiskt att det bara var en liten pöl, inte en riktig sjö, så jag hade inte med mig badkläderna. Sjön kryllade av kräftor, jag såg tre stycken, usch vad äckligt att bada där alltså, men bara därför måste jag göra det. Att jag var så oaktsam och missade en spännande sjö där ingen vettig människa skulle bada! Bäst att göra det snabbt, ju längre sommaren går nämligen, desto mer växtlighet det blir säkert i sjön som redan är typ till hälften igenväxt.

Men idag, idag badade jag inte bara utan jag kan faktiskt säga att jag simmade. Äntligen fick jag göra det i min älskade, vackra Albysjö, som jag ofta promenerar runt. Albysjön runt promenerade ofta också Prins Eugen, och sjön är känd för att ha inspirerat honom till flera av hans målningar med sjölandskap, till exempel "Den ljusa natten". Naturligtvis var kvällen då jag badade i sjön den längsta på året och natten den ljusaste.

Jag valde att bada i Tyresös huvudsjöbeach, stranden vid Alby fritidsgård. Det var många människor där, men bara några 10-åringar badade (eller skrek och badade). Igen fick jag visa barnen hur man bara går in i vattnet och börjar simma, utan att störa sina medbadare med onödiga skrik. (Efter att jag hade gått ner i vattnet försvann barnen med sina "jag kan inte, jag kan inte, det är svinkallt". HA!)

Nu ska vi inte hoppa över några viktiga saker. Jag började badupplevelsen genom att ligga på beachen och sola lite.

IMG_4236%5B1%5D.jpg

Det var ju soligt, men det blåste lite. Jag låg inte så länge, jag hade glömt solglasögonen hemma.

Badet vid Alby fritidsgård har en fantastiskt stor bryggkonstruktion så det är lätt att simma. Det finns bara två trappor in till vattnet, och en bra nybörjarsimsträcka är att simma från trappa till trappa (ca 40 meter?). Sedan kan man försöka simma till öbryggan med hoppställningen som är lite längre bort (50 meter?). Sedan när man är väldigt säker på sina simkunskaper kan man simma över viken, hela vägen till Gimmerstabadet (130 meter?). Jag tog naturligtvis den kortaste sträckan, efter att Paula hade simmat den först. Hon var mycket snabbare, men det var ju ingen tävling, jag försökte bara komma fram levande. (Fick vatten i näsan igen.) Paula har faktiskt tränat på simhall. (Och just därför hade jag mycket lättare att gå ner till vattnet till att börja med.) 

Vattnet var faktiskt varmt, svalkande, men absolut inte det minsta kallt. Det tyckte Paula också trots att hon är van vid uppvärmt simhallsvatten.

IMG_4243%5B1%5D.jpg

Albysjön ska vara övergödd och vattnet är något brunt, men klart. Svanar gillar stämningen här i Tyresö och den här kom för att hälsa på oss. Eller kanske simmade vi på dess revir. Visst, det hade varit underbart att kunna säga att man har simmat med en svan, men svanar är faktiskt väldigt stora och har kraftiga näbbar. Som man tänker på när svanen gör sig stor och hotande... Eftersom svanar simmar bättre än vad jag gör, tyckte jag att det var bättre att komma upp ur vattnet och fotografera från bryggan. 

 IMG_4273%5B1%5D.jpg